Ahad, 1 Mei 2011

10 Step Buat Partition Pada External Hard Disk


1. buka applikasi “EASEUS Partition Master 7.1.1 Home Edition”. Sblm itu, smbungkan External HD anda yg mahu di partitionkan.
1
2

2. Ini adalah paparan pada screen anda.  Jika anda lihat terdapat dua disk iaitu disk 1 & disk 2. Disk 1 adalah internel Hard disk anda yg tlh di partitionkan kepada dua partition. ( C: & D: ).
Skrg kita akan buat partition utk external hard disk kita iaitu disk 2 (G: My Passport), My Passport adalah nama external HD saya. Hard disk saya ini 1TERA, kita akan bahagikan kepada 3 partition sprti berikut:
Partition pertama : 200gb
Partition kedua : 200gb
Partition ketiga : 600gb
3

3. Klik pada disk yg kita nk partitionkan. Saya nak buat pada MyPassport 1TERA saya, ok, saya klik pada My Passport saya.
4

4. Kemudiannya clik pula pada icon “resize/Move”. Paparan akan jadi macam kat bawah. Masukkan nilai partition size tu.  Ikut size yg kita nak. Saya nak partition pertama “200gb”, jadi saya masukkan nilai 200000mb (200000mb=200gb). Then, clik “ok”
6

seperti g anda lihat dibawah. My Passport 1 TERA saya dah dibahagikan kpd 2 partition. ok, saya nak bahagi yg “unallotted” tu kpd 2 bahagian lagi.. Jadi.
5. Klik pada “ unallotted” tu.
7

6. Kemudian clik pula icon “create” kat nahagian atas tu, sblh “resize/move”.
9

Paparan mcm td muncul, tapi lain cket.
7. bhgian “create as” pilih “ Primary”. Then, mcm td, masukkan partition size. Partition kedua, saya nak buat 200 gb juga. Jadi mcm td sy masukkan niai 200000mb (200000mb = 200bg). Klik “ok”.
10

Lihat! dah ada tiga.. Tapi satu lagi tu unalloted. Saya x blh biarkan satu lagi bahagian tu “unallotted” sbb nnt saya cuma blh simpan data dlm partition yg 1 & 2 tu ja. Jadi
8. Klik skali lg pd “unalloted” tu, dan create mcm tadi. Pada “Partition size” masukkan nilai yg kita nak. kat sini sy masukkan nilai paling maksimum. sbb saya nak 3 partition ja… dan klik “ok”
11

paparan akan jadi mcm ni, 3 partition dan x ad yg unallotted. 
9. klik “apply”
12

10. Warning ni akan naik dan klik “Yes” ja… kemudiannya siap, dan blh check pada “ My Computer”
14
15
16

0 comments:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More